W porównaniu z zakładami pracy chronionej pracodawcy z otwartego rynku mają takie same lub wyższe wsparcie z tytułu zatrudniania osób niepełnosprawnych przy żadnych lub bardzo małych dodatkowych obowiązkach wobec tych pracowników i wobec PFRON-u. To główna teza interpelacji posła Bogdana Rzońcy (PiS) do Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Odpowiedź resortu była bardzo lakoniczna.
Warto czasem spojrzeć na parlamentarną kuchnię, gdzie podejmuje się decyzje, które w olbrzymim stopniu decydują o warunkach pracy i egzystencji wielu osób. Dotarliśmy do dwóch dokumentów. Pierwszy to interpelacja poselska w sprawie przyszłości chronionego rynku pracy, drugim jest odpowiedź Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Wsparcie dla pracodawców
Interpelację złożył 28 sierpnia poseł Bogdan Rzońca. Z upoważnienia ministra odpowiedział mu sekretarz stanu Jacek Męcina. Interpelacja jest dość obszerna, a jej najważniejszą część stanowi zestawienie w postaci tabeli. Podzielono w niej pracodawców wg kryteriów zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Pierwsza grupa to zatrudniający poniżej 25 pracowników (tej grupy nie dotyczy obowiązek opłat na PFRON za nieosiągnięcie 6-procentowego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych), druga grupa to firmy zatrudniające co najmniej 25 osób, które osiągnęły 6-procentowy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, trzecia grupa to zakłady pracy chronionej, a czwarta to grupa pracodawców zatrudniających co najmniej 25 osób i nie osiągająca 6-procentowego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Zestawienie pokazuje, jakie wsparcie otrzymuje każda z tych grup pracodawców z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych (wg stopnia niepełnosprawności), jak również obowiązki i procedury związane z otrzymywaniem tego wsparcia.
Sektor 1 firmy zatrudniające do 24 os. |
Sektor 2 firmy zatrudniające powyżej 25 os. w tym min. 6% ON |
Sektor 3 zakłady pracy chronionej |
Sektor 4 firmy zatr. pow. 25 os. nie osiągające wskaźnika 6% WZON tj. ulga podatk. na PFRON |
||
1. Wsparcie dla pracodawców z tytułu zatrudniania ON (art.26a dofinansowanie do wynagrodzeń lub art.21 ulga za zatrudnianie*) | |||||
aaa |
według stopni niepełnosprawności | **) | |||
znaczny |
1800 |
1800 |
1800 |
1583 |
|
umiarkowany |
1125 |
1125 |
1125 |
1583 |
|
lekki |
450 |
450 |
450 |
1583 |
|
znaczny ze schorzeniem specjalnym |
2400 |
2400 |
2400 |
6322 |
|
umiarkowany ze schorzeniem specjalnym |
1725 |
1725 |
1725 |
4749 |
|
lekki ze schorzeniem specjalnym |
1050 |
1050 |
1050 |
1583 |
|
b |
całkowita wartość dofinansowania nie może przekroczyć 75 % kosztów płacy |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE DOTYCZY |
c |
ustawowy obowiązek terminowej wypłaty wynagrodzeń i należnych danin publiczno-prawnych |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
d |
obowiązek przekazywania wypłaty na konto bankowe |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
e |
możliwość uwzględniania 5 schorzeń specjalnych przy obliczaniu zwiększonego dofinansowania. |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE DOTYCZY |
f |
możliwość uwzględniania aż 16 schorzeń szczególnych przy obliczaniu obniżonego WZON |
NIE DOTYCZY |
NIE DOTYCZY |
NIE DOTYCZY |
TAK |
2. Wsparcie wg art.26 ustawy- możliwość zwrotu kosztów: | |||||
a |
adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób; |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
b |
adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy; |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
c |
zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności; |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
d |
rozpoznania przez służby medycyny pracy potrzeb, |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
3. Możliwość ubiegania się o wsparcie i o bezzwrotną pomoc publiczną w wysokości nieprzekraczającej limitu de minimis tj. 200 tys. Euro w ciągu kolejnych trzech lat |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
*Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. 2011 r. Nr 127 poz. 721)
**Kwota ulgi we wpłatach na PFRON na dzień 28 sierpnia 2014 r.
Otwarty rynek kosztowny dla PFRON-u
Autor interpelacji na podstawie tabeli (dotyczy ona jedynie warunków prawnych, brak jest danych dotyczących praktycznej realizacji) sugeruje m. in., że:
1. Przyczyny, dla których więcej osób niepełnosprawnych pracuje na otwartym rynku pracy niż na rynku chronionym wynikają z faktu, że „pracodawcy ci mają takie same lub dużo wyższe wsparcie z tytułu zatrudniania tych osób przy żadnych lub b. małych obowiązkach dodatkowych wobec tych pracowników i wobec PFRON-u”.
2. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy jest kosztowniejsze dla budżetu PFRON niż zatrudnienie na rynku chronionym.
3. Istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zmniejszającymi się wpływami na PFRON, a malejącą liczbą ZPCh.
Odpowiedź ministra na tak poważne zarzuty była bardzo lakoniczna, aczkolwiek nie można pominąć istotnej deklaracji:
„(…) zatrudnienie chronione (…) powinno dotyczyć osób, które nawet przy dużym wsparciu i pomocy nie będą mogły pracować na otwartym rynku pracy. Tak więc wysoka koncentracja w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych o takich cechach powinna w przyszłości charakteryzować pracodawcę zapewniającego pracę chronioną.”
16 października poseł Rzońca zorganizował w Sejmie konferencję prasową pn. „Dramatyczny spadek zatrudnienia na chronionym rynku pracy”. Podczas swojego wystąpienia podał informację dotyczącą liczby zamkniętych ZPCh. – W ciągu siedmiu lat zlikwidowano 900 zakładów pracy chronionej, PFRON zaoszczędził tylko w 2014 roku 370 mln zł, spadła ilość osób, które pracują w zakładach pracy chronionej – alarmował poseł Rzońca.
Poniżej publikujemy interpelację Bogdana Rzońcy oraz odpowiedź resortu pracy. Do niektórych tez posła, a także odpowiedzi ministra Męciny wrócimy w najbliższym czasie.
Jerzy Jarski
Interpelacja posła Bogdana Rzońcy, 28 sierpnia 2014 r.
Odpowiedź Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, 19 września 2014 r.
Szczanie w banie! Jakie mniejsze dodatkowe wsparcie dla otwartego rynku??!! Jakie mniejsze obciążenia na otwartym rynku??!! Koszty pracy są takie same, kiedy w obu przypadkach zatrudnia się osoby niepełnosprawne.
Czemu nie piszą o tym, że zpch-y zmonopolizowały całkowicie rynek ochrony i sprzątania. Żadnego przetargu nie wygrasz jeśli nie masz statusu. Dostają takie same dofinansowania, a do tego jakaś dodatkowa pomoc skierowana tylko do zpch i zwolnienia podatkowe. Nie wspominając o przewalaniu zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, którego pracownicy na oczy czasem nie widzą, za to zarząd całkiem wyraźnie. Wystarczy fora czasem poczytać.
Nie widaomo, czy śmiać się czy płakać czytając te wypociny zatroskanego posła.