Publikujemy sprostowanie nadesłane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z artykułem pt. „PFRON odmawia dostępu do informacji. Czego się boi?”, który ukazał się w naszym portalu 13 stycznia. Jutro zamieścimy naszą odpowiedź na poniższe sprostowanie.
Nie jest prawdą, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ucieka się do najróżniejszych sposobów, niezgodnych z ustawą o dostępie do informacji publicznej, by nie udostępnić informacji publicznej, o którą wnioskuje Fundacja WatchDogPfron.
W okresie od kwietnia 2014 roku, Prezes PFRON rozpoznał 10 wniosków Fundacji WatchDogPfron lub Redakcji WatchDogPfron.pl, o udzielenie informacji publicznej, dotyczących systemu dofinansowań SODIR. Przy czym w 7 przypadkach PFRON udzielił odpowiedzi i przekazał informację zgodnie z wnioskiem, w jednym przypadku udzielił informacji w części, w jednym przypadku pozostawiono bez rozpoznania wobec nieusunięcia braków formalnych. Odmówiono informacji jedynie w omawianym tu przypadku.
Rozpoznając wniosek Fundacji WatchDogPfron z 28 listopada 2014 roku, o udostępnienie informacji publicznej w zakresie podania dokładnej liczby osób, które w okresie od grudnia 2010 do czerwca 2014 zmieniły stopień niepełnosprawności z lekkiego na umiarkowany oraz podanie liczby osób, które w grudniu 2010 roku nie posiadały grupy specjalnej, a w czerwcu 2014 już tak, PFRON działał na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 oraz art. 17 ust.l i 2 w zw. z art. 3 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2014, poz. 782) w trybie przewidzianym w art. 104, art. 107 i art. 138 kodeksu postępowania administracyjnego.
W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego, 11 grudnia 2014 roku Prezes PFRON wydał decyzję administracyjną Nr WDR/503/59332w/JKA/2014/DEC o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Następnie w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy, na wniosek Fundacji WatchDogPfron, w dniu 12 stycznia 2015 roku, Prezes PFRON wydała decyzję administracyjną Nr WDR.441.888wIF.2015- PFRON/FUNDACJAWATCHDOGPFRON/22424/2015-1/IF, utrzymującą w mocy decyzję WDR/503/59332w/JKA/2014/DEC, co skutkowało odmową udostępnienia informacji.
Udostępnienie informacji publicznej dotyczącej dokładnej liczby osób, które zmieniły stopień niepełnosprawności z lekkiego na umiarkowany lub otrzymały wpis o zakwalifikowaniu do grupy specjalnej, wymaga przeanalizowania około 240.000 danych w każdym z 43 miesięcy w podziale na lata i stopnie niepełnosprawności. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, o zakwalifikowaniu informacji jako informacji publicznej przetworzonej decyduje fakt istnienia informacji publicznej w formie o jaką wnioskuje podmiot uprawniony, w chwili składania wniosku.
Gdy informacja taka nie istnieje, a jej wytworzenie wymaga przeprowadzenia przez podmiot zobowiązany czynności analitycznych, organizacyjnych i intelektualnych w oparciu o posiadane informacje proste, to mamy do czynienia z informacją przetworzoną (wyrok NSA z dnia 9 sierpnia 2011 r., sygn. akt I OSK 792/11 – Lex nr 1094536). Jeśli zatem podmiot uprawniony wnioskuje o udostępnienie informacji publicznej i wnosi o przygotowanie tej informacji według podanych kryteriów w formie tabeli, zastawienia bądź wykazu, zawierających wnioskowane dane, to wówczas mamy do czynienia z informacją przetworzoną. Tak m.in. wyrok NSA z dnia 17 października 2006 r., sygn. akt I OSK 1347/05 – Lex nr 281369.
O ile wniosek o udostępnienie informacji prostej nie wymaga uzasadnienia, to w przypadku informacji przetworzonej, ustawa nakłada na wnioskodawcę obowiązek wykazania istnienia przesłanki „szczególnej istotności interesu publicznego”(wyrok WSA II SAB/Wa 494/14). W ocenie Prezesa PFRON Fundacja przesłanki tej nie wykazała, co skutkowało wydaniem decyzji o odmowie udostępnienia informacji
publicznej.
Powołany w artykule pt. „PFRON odmawia dostępu (…), wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie o sygn., VIII S.A/Wa 82/14 nie dotyczył PFRON. Wskazane orzeczenie o sygn. akt. VIII S.A/Wa 82/14 dotyczyło rozstrzygnięcia skargi na decyzję Ministra Finansów o odmowie udostępnienia informacji publicznej o organach władzy publicznej i osobach sprawujących w nich funkcje. W tej sprawie, wnioskodawca ubiegał się o informację publiczną o udzieleniu zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia przez dyrektorów i ich zastępców, oraz o liczbie złożonych wniosków o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie lub zajęcia zarobkowe we wskazanym przez wnioskodawcę okresie, co dotyczyło dwóch jednostek organizacyjnych Ministerstwa, działających w randze departamentów.
Wyrok wydany został w oparciu o ustalenia poczynione w toku postępowania w tej konkretniej sprawie i w związku z tym nie może mieć zastosowania do oceny decyzji Prezesa PFRON w przedmiocie odmowy udostępnienie informacji publicznej Fundacji WatchDogPfron.
W artykule „PFRON odmawia dostępu do informacji. Czego się boi? „Redakcja portalu www.WatchDoQPFRON.pl dokonała subiektywnej oceny postępowania organu, w sytuacji gdy w świetle obowiązujących przepisów prawa, formalnoprawna ocena prawidłowości postępowania organu i rozstrzygnięcia w przedmiocie rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji publicznej, podlega ocenie właściwego sądu
administracyjnego.
Teresa Hernik
Prezes Zarządu PFRON