W obronie zakładów pracy chronionej – wniosek do Trybunału Konstytucyjnego

Posłowie Prawa i Sprawiedliwości skierowali wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej. Nowelizacja ta obniżyła kwoty dofinansowań do pensji pracowników zakładów pracy chronionej. Zdaniem wnioskodawców tryb wprowadzenia ustawy naruszył wobec niektórych przedsiębiorców zasadę „ochrony interesów w toku”, ponieważ nie ustanowiono odpowiedniego czasu na przygotowanie się do zmian wynikających z nowego prawa.

Chodzi o zakłady pracy chronionej, które przed 28 grudnia 2013 r. zawarły na czas określony umowy objęte prawem zamówień publicznych.

Równanie w dół

Wnioskujący uważają, że zaskarżona ustawa trwale pogorszyła sytuację wszystkich zakłady pracy chronionej i – na zasadzie „równania w dół” – obniżyła dopłaty do pensji do poziomu kwot obowiązujących na rynku otwartym. Co więcej, nie uwzględniła „w okresie, który zgodnie ze zmienionymi przepisami był okresem przejściowym, zasadniczo odmiennej, w stosunku do innych pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, sytuacji pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej.”

Jakkolwiek negatywne skutki ustawy odczuwają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący ZPCh, to zdaniem wnioskujących w oczywisty sposób zostali pokrzywdzeni ci, którzy zawarli kontrakty terminowe w trybie Prawa zamówień publicznych. „Jeżeli po zawarciu umowy zostanie przez ustawodawcę w sposób wydatny obniżone miesięczne dofinansowanie – a tak się stało w przypadku przepisów kwestionowanych w niniejszym wniosku – to umowa nie przyniesie przedsiębiorcy godziwego zysku, lecz straty” – czytamy w poselskim wniosku.

Należy spodziewać się, że jeśli Trybunał Konstytucyjny przyzna rację wnioskodawcom, ww. zakłady pracy chronionej będą mogły wystąpić do Skarbu Państwa o wyrównanie poniesionych strat.

Ustawodawca zwiększył ryzyko

Warto przytoczyć bardzo celny fragment uzasadnienia, który powinien stać się dla ustawodawcy memento nie tylko w sprawach dotyczących zakładów pracy chronionej:

„Pozostaje więc w pełni aktualny pogląd TK sformułowany w uzasadnieniu wyroku z 6 lutego 2007 r. o pewnych obowiązkach państwa względem podmiotów wyręczających je w wykonywaniu zadań publicznych. Obowiązki te ciążą również – a może przede wszystkim – na ustawodawcy. Ujmując lapidarnie formułę zakładu pracy chronionej, można stwierdzić, że pracodawca, który go prowadzi, wykonuje zadania publiczne, a ponosi jako przedsiębiorca ryzyko prywatne. Na ryzyko będące efektem działania ekonomicznych praw rynku ustawodawca, w zasadzie, nie ma wpływu. Nie powinien jednak zwiększać owego prywatnego ryzyka przedsiębiorcy swym własnym działaniem. Zmiana przepisów dotyczących działania zakładów pracy chronionej może być zatem dokonywana jedynie w taki sposób, aby pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej miał odpowiedni czas dla dostosowania się bez uszczerbku ekonomicznego do nowej sytuacji prawnej.” (jj)

Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego, 14 października 2014 r.

Dodaj komentarz

Loading Facebook Comments ...